Zákazník je finanční instituce působící v Česku od roku 1993. Patří do skupiny Raiffeisen, již založil německý filantrop Friedrich W. Raiffeisen, a jejím hlavním akcionářem je mateřská rakouská banka.
Podle celkových aktiv je pátou největší bankou na českém trhu a provozuje cca 130 poboček a klientských center. V roce 2008 a 2022 byla oceněna jako Banka roku, a současně získala mezi roky 2010 až 2022 sedmkrát ocenění Klientsky nejpřívětivější banka.
Co bylo potřeba vyřešit?
Banka se dlouhodobě profiluje jako inovátor na poli elektronického bankovnictví a prošla řadou fúzi a akvizicí na českém trhu, které posílili její online schopnosti jako byl nákup eBanky (2006) a Zuno banky (2017). Z pohledu IT je důležitá proběhlá konsolidace velké heterogenní infrastruktury po převzetí retail bankovnictví City Bank a ING Banky, resp. koupě 100 % akcií Equa Bank v roce 2021.
Zákazník má velmi silné interní IT oddělení a na služby datového centra se nedívá jako na pronájem racků v klimatizovaném prostředí, ale jako na komplexní technologický celek, který se stává součástí kritické infrastruktury banky i státu.
Před vlastním rozhodnutím o outsourcingu služeb datového centra (DC) provedl zákazník nejen výběrové řízení zaměřené na cenu, ale zejména hloubkovou technologickou prověrku v následujících oblastech: Napájení, chlazení, bezpečnost, designu budovy a jejích technologických vrstev.
Prověrka možných dodavatelů proběhla jak dle standardů banky, a tak i řady ISO/IEEE standardů zaměřených na Kvalitu (ISO 9001), Životní prostředí (ISO 14001), Informační bezpečnost (ISO 27001), řízení IT služeb (ISO 20000), Byznys kontinuitu (ISO 22301) a řízení energií (ISO 50001).
Pro výběr nejlepšího dodavatele datového centra byla posuzována úroveň designu i faktického provedení technologických parametrů všech komponent i celku pro oblasti: redundance, dostupnosti, servisování za provozu i odolnost vůči chybám dle norem ANSI/TIA-942 a Uptime Institute (Tier 3). Protože banka operuje s daty kreditních karet soulad s normou PCI DSS byl též prověřován.
Jak jsme na to šli?
- Banka provedla hloubkovou prověrku deklarovaných technických parametru dle dokumentace, návštěvy na místě a konzultace s experty T-Business
- Zákazník si krom pronájmu prostoru / energií s definovaným SLA vyžádal pro sebe specifické uspořádání racků v rámci alokovaného prostoru DC.
- Provozní řád DC byl rozšířen o více faktorů nutných splnit před vstupem do chráněného prostoru banky
- Zřídili jsme pro zákazníka příruční sklad pro uložení náhradních dílu konkrétních HW komponent nutných k naplnění technologických SLA interních služeb banky
- Proběhlo stěhování technologie zákazníka z původních lokalit do nového DC, a to vše během víkendu a bez výpadku služeb pro koncové zákazníky banky
Technologie datových center je pro mě důležitá, neboť zde tluče skutečné IT srdce každé velké firmy. Proto jsem rád, že si banka vybrala DC-7 od T-Business, neboť je to podle mne nejlepší řešení v Česku.
Jak řešení funguje?
- DC navrženo od začátku a ve všech elementech dle Uptime / ANSI standardu jako Tier-3 tak aby byla zajištěna dostupnost služby 99,982% (Downtime < 1,6 hodiny)
- Odolné proti poruchám (N+1) a schopné vydržet 72hodinový výpadek napájení
- Garantováno SLA na prostředí vhodné pro IT (Teplota, Vlhkost, Rosný bod, Konektivita)
- Chlazení na bázi free-cooling, s efektivitou provozu PUE < 1.3
- Řízení životního cyklu obnovy v DC pro technologii, dodavatele, provoz i služby
- Šetrné k životnímu prostředí (energetické, olejové i vodní hospodářství)
- Bezpečnost a certifikace dle ISO/IEEE, ANSI/TIA-942, Uptime Institute, PCI DSS
- Team expertů T-Business podporující zákazníky DC
Fakta, čísla a detaily
Více než 30 racků IT technologie
Celková spotřeba > 100 kW
Maximální spotřeba na rack 14 kW
Konektivní služby pro synchronizaci s IT banky i řešení vysoké dostupnosti (HA)
Více faktorova bezpečnost řízená na různých perimetrech i vrstvách
Individuální SLA pro zajištění bez výpadkového provozu
Technologie přestěhována a zprovozněna v DC za víkend
Co zákazníkovi řešení přineslo?
- Konsolidace IT infrastruktury zákazníka v prostředí nejlepšího datového centra v Česku
- Energetická i provozní efektivita převyšující možnosti interních lokalit zákazníka
- Soulad s nejvyššími technologickými standardy požadovanými ve finančním průmyslu dle PCI DSS, ISO/IEEE, ANSI TIA a Uptime Institute
- Součást řešení kritické infrastruktury státu i plánu banky na obnovu při krizových situacích, tzv. BCM/DR
Závěr
- Podnikání ve finančních službách je založeno na důvěře zákazníků ve stabilitu a spolehlivost bankovních domů, které v dnešní době zpracovávají zejména data zákazníku díky výkonným IT nástrojům z oblasti HW, SW i IT služeb.
- Pokud se banka rozhodne outsourcovat svoji kritickou infrastrukturu na externího dodavatele pak požaduje nejen vyšší efektivitu a příznivou cenu, ale zejména „state-of-the-art“ tedy tu nejlepší technologii dostupnou na trhu.
- Řešení DC-7 od T-Business disponuje nejvyššími technologickými standardy i certifikáty na trhu a představuje první volbu pro zákazníky, kteří si nemohou dovolit ve svém podnikání selhat.